Skip to main content

Peter De Wit

Peter de Wit har alltid en tydlig avsikt med allt han gör, som när han filar metallen med täta, tunna spår. Rytm och riktning påverkar hur vi uppfattar volym och ljus. Genom att hantera en yta på olika sätt kan antingen intrycket av en definierad form förstärkas eller volymen visuellt upplösas. Upplevelsen styrs av hur ljusstrålarna möter metallens hud, hur de reflekteras eller absorberas.

Den makalösa hantverksskicklighet som Peter de Wit har skaffat sig genom mångårigt och ihärdigt arbete är han relativt ensam om i Sverige. Han har ett kreativt förhållande till tekniker och söker ständigt och nyfiket efter nya metoder som går att tillämpa i smyckekonsten. Han ägnar därför lås, leder och andra konstruktionsdetaljer lika stor möda som smyckenas dominerande delar. Konstruktionsdetaljer och funktioner är integrerade i helheten och präglas av ett lika konsekvent formspråk. Inget stör helhetsintrycket. Peter de Wits kuber kan betraktas som kroppar, vilka tar plats i rummet och i likhet med all god arkitektur aktiverar de sin omgivning. En av hans främsta inspirationskällor är just arkitektur. Precis som i en byggnad finns i hans smycken ett inre luftrum. Denna inneslutna, osynliga och därför hemlighetsfulla tomhet påverkar vår upplevelse.

För en guldsmed som drivs av sin konstnärliga uttrycksvilja är materialet inte ett mål i sig utan ett medel för att formulera något och kommunicera detta till omvärlden. Budskapet kan handla om proportioner, rörelser och tankemässig klarhet.

Kerstin Wickman, professor em i design- och konsthantverkshistoria. Ur boken Margareth Sandström Peter de Wit (2019).

Peter de Wit har alltid en tydlig avsikt med allt han gör, som när han filar metallen med täta, tunna spår. Rytm och riktning påverkar hur vi uppfattar volym och ljus. Genom att hantera en yta på olika sätt kan antingen intrycket av en definierad form förstärkas eller volymen visuellt upplösas. Upplevelsen styrs av hur ljusstrålarna möter metallens hud, hur de reflekteras eller absorberas.

Den makalösa hantverksskicklighet som Peter de Wit har skaffat sig genom mångårigt och ihärdigt arbete är han relativt ensam om i Sverige. Han har ett kreativt förhållande till tekniker och söker ständigt och nyfiket efter nya metoder som går att tillämpa i smyckekonsten. Han ägnar därför lås, leder och andra konstruktionsdetaljer lika stor möda som smyckenas dominerande delar. Konstruktionsdetaljer och funktioner är integrerade i helheten och präglas av ett lika konsekvent formspråk. Inget stör helhetsintrycket. Peter de Wits kuber kan betraktas som kroppar, vilka tar plats i rummet och i likhet med all god arkitektur aktiverar de sin omgivning. En av hans främsta inspirationskällor är just arkitektur. Precis som i en byggnad finns i hans smycken ett inre luftrum. Denna inneslutna, osynliga och därför hemlighetsfulla tomhet påverkar vår upplevelse.

För en guldsmed som drivs av sin konst- närliga uttrycksvilja är materialet inte ett mål i sig utan ett medel för att formulera något och kommunicera detta till omvärlden. Budskapet kan handla om proportioner, rörelser och tankemässig klarhet.

Kerstin Wickman, professor em i design- och konsthantverkshistoria. Ur boken Margareth Sandström Peter de Wit 2019.